کاربرد های زبان php

php

خب امروز در این مقاله میخوایم درباره php کمی صبحت کنیم و تا جایی ک میشه در این پست اونو تعریف و کاربرد هاش رو بگیم.

php چیست؟

1️⃣یکی از زبان های معروف و کاربردی در حوزه وب، زبان برنامه نویسی php است. php یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای طراحی وب می باشد. 
درواقع PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس Open Source و سمت سرور ( Server Side ) است.

منظور از (Server Side) چیست؟

🔴وقتی میگوییم سمت سرور است یعنی این که صفحات php در مرحله اول توسط سرور Apache یا IIS پردازش می شوند، سپس در مرحله دوم خروجی به صورت کدهای HTML و JavaScript، به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال میگردد. به همین دلیل به php، سمت سرور میگویند.

ساختار php

3️⃣ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان C و در نسخه های جدبد شبیه به جاوا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است. از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با PHP می توان به جوملا، وردپرس ، دروپال و … اشاره نمود. سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود. بر طبق آمار منتشر شده بیش از ۶۰% از سایت های موجود در سرورها با زبان PHP نوشته و بارگذاری شده است که از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا . فیسبوک اشاره کرد.


 پی اچ پی امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه داده را از جمله : MySQL، SqlLite،اوراکل، IBM DB2، Microsoft Sql Server و … را با دستور هایی ساده فراهم می سازد. پی اچ پی روی بیشتر سیستم عامل های معروف از جمله :
  •  ویندوز
  • لینوکس
  • یونیکس
  • مکینتاش 

و با اغلب سرور های معروف قابل اجراست.

چیزهایی که قبل از شروع باید بدانید

پیش از آغاز به یادگیری PHP شما باید آشنایی کافی با زبان های HTML و جاوا اسکریپت و کار با MySQL را بدانید، که همسو با این سری آموزش ها مطالب و مفاهیم مورد نیاز زبان های مذکور را هم برای شما دوستداران عزیز این زبان قرار خواهیم داد.

لوکال سرور هایی که می توان php را روی آن اجرا کرد

4️⃣سرور اجرا کننده PHP : چنانچه بخواهید برنامه ها و صفحات PHP را بر روی کامپیوتر خود اجرا کنید نیاز به نصب PHP و MySQL می باشد که می توان آنها را به صورت تکی دانلود و نصب کرد ولی دو برنامه وجود دارند که نقش وب سرور را به خوبی برای شما ایفا می کنند و همه برنامه ها و کتابخانه های مورد نیاز را دارا می باشند : برنامه WampServer و XamppServer

✅حالا به مزیت های و کاربرد زبان php بپردازیم و ببینیم چه مزایایی داره:


🔵 زبان php یک ابزار ساخت یافته بوده و یادگیری آن بسیار ساده است.
🔵ابزار کار با PHP همگی اوپن سورس بوده و استفاده از آن رایگان هستند.
🔵سرعت بالا؛ اجرای یک اسکریپت PHP به طور متوسط تا سه برابر یک اسکریپت ASP است.

🔵مفسر PHP تنها کدهایی که در درون جداکننده PHP قرار بگیرند را تفسیر می کنند. معروف ترین این جداکننده ها PHP?> برای ابتدا و <؟ برای انتها استفاده می شوند. نام متغییر در زبان PHP حتما باید با نماد $ آغاز شود و نیازی به مشخص کردن آن نیست. برخلاف نام توابع و کلاس ها نام متغییرها به بزرگی و کوچکی حساس هستند.

🔵خطوط جدید و فاصله نادیده گرفته می شوند البته به جز فاصله هایی که در درون رشته ها قرار داشته باشد و تمامی دستورات این زبان با علامت سمی کولن (;) پایان می یابد. در زبان PHP به ۳ صورت متفاوت می توان کامنت (توضیحات) گذاشت.

‼️‼️اما نکته مهم اینجاس ک شما با ترکیب این زبان و پایتون میتونید قدم محکمی در زمینه امنیت بردارید  گاهی مواقع ضعف برنامه نویسی باعث ایجاد برخی باگ ها در برنامه ها میشوند و  این زبان تقریبا در حال حاضر یکی از فراگیر ترین زبان های وب و سرور است. 

🔓بنابراین شما بعد از یادگیری این زبان میتوانید به تحلیل باگ هایی همچون
  Authentication Bypass,RFI,CSRF,LFI,...
بپردازید و توسط زبان پایتون این اسیب پذیری ها را اکسپلویت کنید

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آسیب پذیری هایی که اغلب نادیده گرفته می شوند

شما باید گوگل کروم خود را فورا به آخرین نسخه بروزرسانی نمایید